سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کشف نخستین جانور فنا ناپذیر جهان

 

دانشمندان اولین گونه حیوانی فناناپذیر جهان را شناسایی کردند.

 

به گزارش ایسنا، این جانور یک گونه عروس دریایی موسوم به Turritopsis nutricula   نام دارد که می‌تواند

 دوباره به مرحله اولیه پولیپ وارد شده و پس از جفت گیری،

 چرخه حیات خود را از ابتدا آغاز کند.

این گونه عروس دریایی می‌تواند این روند را به طور نامحدودی تکرار کند، به این معنی که این حیوان هیچ‌گاه به دلیل سالخوردگی نخواهد مرد.


محققان امیدوارند که بررسی این گونه از عروس دریایی بتواند به پیشرفت‌های بزرگ علمی در معکوس کردن روند سالخوردگی در انسان منجر شود.


عروس‌های دریایی اصالتا به دریای کارائیب تعلق دارد اما در تمام جهان پخش شده‌اند.

 


لیسه های دریایی

لیسه دریایی یکی از نرم تنان دریایی است.

این جانور بی صذف از رده ی شکم پایان است و 3 هزار گونه توصیف شده دارد.

 ویژگی این جانور رنگ بندی های منحصر به فرد و خارق العاده آن است.لیسه دریایی متعلق به زیر رده راست شکم پایان  (Orthogastropoda ) و بالا راسته دگر آبششان  (Heterobranchia) است.


بزرگ ترین جانور روی زمین

 بزرگترین جانور ساکن روی کره زمین نهنگ آبی (blue whale) 
 است که وزن آن تا 200 تن و طول آن تا 33 متر میرسد.این جانور بزرگ ترین حیوانی است که تا کنون روی زمین زندگی کرده و از دایناسورها هم بزرگ تر است.بزرگ ترین اسکلت دایناسوری که تاکنون شناخته شده است مربوط به نمونه ای است که طول آن 29 متر و وزن آن50 تن بوده است.زبان بزرگ ترین نهنگ شناخته شده از یک اتومبیل هم بزرگ تر است.میزان خون آن بیش از 5/7 هزار لیتر و میانگین وزن آن برابر با وزن 24 فیل بزرگ ویا 1143 نفر انسان به وزن 70 کیلو گرم است.نهنگ ها که بدنشان از یک لایه چربی پوشیده شده میتوانند تا عمق 1050 متری اقیانوسها  شیرجه  روند. منبع:شگفتی های جهان آبزیان

 


ماهی ماهی گیر

در اعماق دریاها عجایبی وجود دارد که مسلماً هنوز بسیاری از انها برای انسان ناشناخته باقیمانده.ماهی قلاب انداز و رفتارآن در عمل شکار یکی از همین عجایب است.در بالای سر این ماهی زائده ی بلندی وجود دارد که روی آن یک طعمه مصنوعی همراه با چراغ تولید کننده نور سرد قرار دارد.قلاب در مواقع لزوم در جلوی دهان بزرگ و غار مانند ماهی که مجهز به دندانهای تیز و بلند است،قرار گرفته و چراغ آن روشن میشود.ماهی های دیگر و سخت پوستان به طمع گرفتن طعمه جلو میآیند ولی راهشان به داخل دهان ماهی ختم میگردد.جالب اینکه این ویژگی تنها در ماهی های ماده وجود دارد و نر خوشبخت که قسمت عمده اعضای داخلی و زوائد بدن آن تحلیل رفته وتنها گناد های تولید مثلی آن بجای مانده و توسعه پیدا کرده است،بصورت انگل به قسمت عقبی بدن ماده چسبیده و جز تولید مثل،وظیفه ی دیگری عهده دار نمیباشد. منبع:شگفتی های جهان آبزیان