سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اژدهای دریایی

برخلاف اسم ترس آورش،تنها راه دفاع این ماهی در مقابل دشمن ویژگی ساختمانی ظاهری است که پروردگار به این ماهی داده است.زائده های عجیب و غریب اطراف بدن این ماهی همان طرح ورنگ آمیزی را دارد که جلبک ها دارند.این ماهی که گونه هایی از آن در دریای سارگاسوم موجود است،به راحتی میتواند خود را لابلای گیاهان آبی که بنام سارگاسون معروفند پنهان کند و بدون دغدقه خاطر به حیاتش ادامه دهد.                                                  


خیار دریایی

خیارهای دریایی گروهی از آبزیان هستند که در رده بندی جزء خارپوستان قرار دارند.در آبهای کم عمق مناطق جزر و مدی اطراف جزیره کیش به مقدار زیاد یافت میشوند که شباهت زیادی به بادمجان پلاسیده دارند.وقتی یکی از آنها را در دست بگیریم،بلافاصله آب درون بدنش را تخلیه میکند و حجم آن تا یک سوم حجم اولیه کاهش می یابد. در اعماق در یاها انواع مختلفی از خیار های دریایی دیده میشوند که ساختارهای ظاهر‍ی آنها با خیار های دریایی سواحل فرق دارد و به خاطر وجود فشار بسیار زیاد،تغییر فرم داده اند. خیار های دریایی از جنسholothurians  از آنجمله اند.                                             


آبزیان سخنگو

نهنگ سفید یا بلوگا با نام علمی delphinaptera leucas   یکی از مهم ترین پستانداران است که هم حرف انسان را زودتر از بقیه پستانداران مفهمد و هم میتوان گفت که  بیشتر از همه ی نهنگ ها میتواند با انسان حرف بزند.این نهنگ هم چنین زود تر از سایر نهنگ ها از انسان آموزش یافته و دست آموز میشوند. ضمناً این نهنگ بیشترین شباهت (ظاهری و رفتاری) را با دلفین ها دارد.این نهنگ به کندی حرکت میکند و سرعتش به اندازه ای نیست که بتواند از دست دشمنانش به خصوص نهنگ های قاتل فرار کند.به همین خاطر اغلب در فضای بین  توده های یخی پنهان میشود.


معرفی چند گونه از کرم های پُرتار دریایی

کرم های پرتار (polychaeta) جزء کرم های بند بند هستند.این کرم ها به وفور در بیشتر دریاها سکونت دارند.آنها با بدن بند بند و طویلشان که در هر بند تعداد بیشماری سیخول کوچک در برآمدگی های جانبی بدنشان قرار گرفته است و به آنها پرتار(parapodia)  میگویند، شناخته میشوند.

کرم گزنده مرجانی: (Eunice aphroditois)طول  بدن این جانور به بیش از 5/1 متر میرسد، در تمامی آبهای مناطق استوایی کره زمین یافت میشوند.مجهز به آرواره هایی اند که میتوانند با آنها گازهای محکمی بگیرند.

کرم سیخولی: (eurythoe complanata)طول بدن به 10 سانتی متر میرسد.ظاهری پوشیده از تارها و سیخول های تار مانند زیبا دارند.این سیخول ها سمی اند و میتوانند باعث التهاب شدید پوست گردند.

کرم آتشی:(hermodice carunculata) طول بدن به بیش از 30 سانتی متر میرسد.این کرم ها وقتی هیجان زده میشوند میتوتنند سیخول های خود را به اطراف پراکنده سازند.

کرم خونی:(glycera alba) طول بدن این جانور به 15 الی 20 سانتی متر میرسد،در مناطق جزر و مدی با بستر های گلی نقب میزند و در نواحی کم آب و در سواحل نروژ و جزایر کوچک بریتانیایی یافت میشود.این گونه قادر است با آرواره های سمی خود گاز های خطرناکی بگیرد.

منبع:جانوران خطرآفرین دریاها

 


انسان چه استفاده هایی از کوسه ها میکند(نمیکند)؟!!!

باله ها                  سوپ

غضروف             درمان سوختگی

چشم                   پیوند قرنیه

پوست                 چرم

عضلات              گوشت،کود

کبد                    ویتامین،روان کننده ها،مواد آرایشی،ماده اولیه رنگ

فک و دندان ها       جواهرسازی،زیور آلات،وسایل دفاعی

با وجود این همه جنایت در حق کوسه ها آیا باز هم انتظار داریم که کوسه ها به غواصان حمله نکنند؟ منبع:شگفتی های جهان آبزیان