سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دندان خارق العاده

 نهنگ دریایی قطب شمال (narwhale) با نام علمی monodon monoceros   عاج مارپیچ بسیار بزرگی روی فک بالایی خود دارد.این عاج در واقع دندانی است که رشد زیادی کرده.این دندان که از فک بالایی این نهنگ بیرون می آید،تا بیش از 5/2 متر قابلیت رشد دارد.جالب اینکه بوسیله تاجران متقلب از قرون وسطی تا کنون؛عاج این جانوران به جای عاج طبیعی جانوری افسانه ای بنام unicorn  که دارای یک شاخ بلند در پیشانی بوده(اسب تک شاخ) به مردم فروخته میشود.در گذشته عقیده براین بود که این شاخ جادویی است و قدرت شفا بخشی دارد. وزن این آبزی عجیب تک شاخ به 4/1 تن میرسد.متاسفانه این نهنگ ها هنوز هم بخاطر عاجشان شکارمیشوند. منبع:شگفتی های جهان آبزیان


سازش های ساختمانی دهان ماهی ها

ساختمان دهان ماهی ها بستگی کامل به عادات تغذیه ای آنها دارد. در طول مراحل مختلف تکاملی،بستگی به چگونگی تغذیه ماهی،دهان آنها تغییر فرم یافته است.این تغییرات به حدی وسیع است که انواع بسیار مختلف دهان در گونه های مختلف دیده میشود.              

منبع:شگفتی های جهان آبزیان                                                


آدم ماهی

از قدیم گفته اند که مشابه همه موجوداتی که خداوند روی خشکی خلق نموده، در دریاها هم وجود دارد. گاهی هم صحبت از موجودات افسانه ای در دریاها شده است که مشابه آنها در خشکی وجود ندارد. گفته شده که در دریای جنوب چین ،موجودی زندگی می کرده که نیمی از بدن آن، ماهی و نیمی دیگر انسان بوده است ولی نسل این موجود از بین رفته است.هنرمندان ژاپنی این موجود را با ظرافتی خاص میساختند و در موزه های مختلف جهان در معرض دید عموم قرار میدادند.اسم این اثر هنری را آدم ماهی یا(merman)   گذاشتند.هنری لی (Henry Lee)  به شرح آن در کتاب  « شرح موجودات افسانه ای دریاها » پرداخته است. 

منبع:شگفتی های جهان آبزیان


زشت ترین کوسه دنیا

کوسه جنّی (goblin shark) با نام علمی micsukurina owstoni  به عنوان زشت ترین کوسه دنیا انتخاب شده است. پوزه بلندش که برجسته و بیرون زده است مثل تیغ یک خنجر در بالای فک فوقانی منقار مانندش به آن جلوه ای خارق العاده و غیر طبیعی می دهد.

منبع: شگفتی های جهان آبزیان                                                


پوشش ژلاتینی در اعماق

شنا در اعماق در یاها برای ماهیها وسایر آبزیانی که به زندگی در این محیط عادت کرده اند با وجود فشار بسیار زیادی که وجود د ارد کار چندان سختی نیست،جالب اینکه برخی از آبزیان اعماق به گونه ای خاص برای شناور ماندن در آب بدون شنا کردن، وفق یافته اند.روی بدن برخی از ماهیها و نرم تنان اعماق ماده ای ژلاتینی قرار می گیرد که ضمن چسبیده بودن به بدن،از آب اشباع است و وزن مخصوص ماهی و نرم تن را تا حد زیادی معادل وزن مخصوص آب مینماید.جالب اینکه حجم این توده ژلاتینی ممکن است هم اندازه حجم بدن آبزی و یا کمی هم بیشتر باشد.ماهی قلاب انداز اعماق دریاها از جنسhaplophryne   و گونه ای هشت پا با نام علمیamphytretus pelagicus  از این جمله اند.